مهندس مجری چه کسی است؟

علیرضا اسکندری
2 ماه پیش
مهندس مجری چه کسی است؟

اما ابتدا باید به این موضوع بپردازیم که مهندس مجری چه کسی است؟

مهندس مجری ساختمان فردی حقیقی یا حقوقی می‌باشد که از وزارت مسکن و شهرسازی مجوز یا پروانه اشتغال دارد و تمامی عملیات اجرایی ساختمان را بر عهده دارد. مجری ساختمان نماینده فنی صاحب‌کار نیز با مسئولیت اجرای ساختمان می‌باشد و همچنین باید تمامی مراحل کار را به ناظر یا ناظران و مراجع دیگر کنترل ساختمان جهت کنترل ارائه دهد و پاسخگو باشد.

وظایف شهرداری و دیگر مراجع صدور پروانه‌ در قبال مهندس مجری چیست؟

شهرداری‌ ها یا دیگر مراجع صدور پروانه مجری ساختمان وظیفه دارند که نام و مشخصات مجری ساختمان را که توسط صاحب‌کار معرفی می‌شود و توسط سازمان استان، کنترل صلاحیت و ظرفیت گردیده است را در پروانه مربوطه ذکر نمایند. سازنده ساختمان نسخه‌ ای از قرارداد منعقد شده با صاحب‌ کار را به شهرداری و یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان و سازمان استان تحویل می‌دهد.

اما این جا ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا صاحب کار می تواند مجری پروژه خود باشد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تنها افرادی که دارای مجوز یا پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی هستند صلاحیت انجام این کار دارند ، به طور کلی صاحب کاری که دارای مجوز یا پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی در صلاحیت اجرای ساختمان باشد ، می تواند مجری کار خود باشد و نیازی به ارایه قرارداد ندارد اما تمامی مسئولیت ها و مقررات مجری برعهده وی خواهد بود و مکلف است مفاد شرایط عمومی قراردادهای همسان را رعایت نماید.

وظایف و مسئولیت های مجری در یک پروژه چیست؟

مطالعه و بررسی مشخصات مندرج در پروانه ساختمان ، نقشه های اجرایی و مشخصات فنی ساختمان قبل از شروع عملیات اجرایی و اعلام اشکالات و مغایرت های احتمالی بین پروانه ساختمان و نقشه ها یا نقشه ها با یکدیگر یا بین نقشه ها و مشخصات فنی و یا وجود نقص در آنها به طراح یا طراحان آن . در صورتی که این موارد منجر به تغییراتی در طراحی ساختمان گردد مراتب باید به صاحب کار نیز اعلام شود.

ارایه برنامه زمانبندی کلی و تفصیلی کارهای اجرایی ساختمان از آغاز تا پایان کار و همچنین اعلام توقف و شروع مجدد آن به صاحب کار و ناظر هماهنگ کننده و فراهم نمودن شرایط نظارت برعملیات اجرایی ساختمان برای آنها به ویژه قسمتهایی از ساختمان که پوشیده خواهند شد و ایجاد هماهنگی در چارچوب وظایف تعیین شده برای ناظر هماهنگ کننده و سایر ناظران.

رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه و ساختمانهای پیرامون آن و همچنین رعایت مسایل زیست محیطی کارگاه.

صحت انجام تمامی عملیات اجرایی ساختمان ، رعایت مقررات ملی ساختمان ، رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی ، اجرای محتوای مندرج در پروانه ساختمان و نقشه های مصوب.

اخذ موافقت و تأیید کتبی صاحب کار ، ناظر مربوط و ناظر هماهنگ کننده در هر گونه تغییراتی در برنامه تفصیلی اجرایی کار و اخذ موافقت و تأیید کتبی صاحب کار و طراح مربوط و مسؤول دفتر طراحی در هرگونه تغییراتی در نقشه ها یا مشخصات فنی و مقررات ملی ساختمان مربوط به کار در دست اجرا.

استفاده از مهندسان و کاردانهای فنی رشته های مختلف ساختمان و معماران تجربی دارای پروانه اشتغال و کارگران، استادکاران و همچنین عوامل فنی ماهر دارای پروانه مهارت فنی.

امضا « شرایط عمومی قرارداد به شرح مندرج در فصل هشتم این مجموعه شیوه نامه » که جزو لاینفک قرارداد منعقده بین صاحب کار و مجری بوده و باید به امضای طرفین رسیده باشد.

تهیه و امضای سه سری نقشه کامل کار اجرا شده ساختمان (چون ساخت) و یک لوح فشرده از نقشه های معماری، سازه، تأسیسات مکانیکی و تأسیسات برقی و اخذ تاییدیه لازم از ناظران حقیقی ذی ربط یا ناظر حقوقی.

جبران خسارات ناشی از عملکرد خود به صاحب کار یا اشخاص دیگر پس از تأیید مراجع دارای صلاحیت .

رعایت شرایط خصوصی قرارداد و مشخصات مندرج در پروانه ساختمان و نقشه های مصوب و ضوابط و مقررات شهرسازی در اجرای کار.

رعایت مقررات ملی ساختمان و شیوه نامه ها و بخشنامه های قانونی صادره از سوی وزارت مسکن و شهرسازی.

اجرای موضوع قرارداد منطبق با اصول مهندسی و کیفیت مناسب و استفاده از مصالح مرغوب در حد استانداردهای اعلام شده توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ، که مراحل مختلف آن مورد تایید ناظران ذی ربط حسب رشته آنان باشد و اخذ تاییدیه های مربوط به کنترل ساختمان در پایان هر مرحله از عملیات اجرایی از ناظران ذی ربط.

تکمیل دفترچه اطلاعات ساختمان منضم به شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و اخذ تاییدیه های لازم از ناظران ذی ربط جهت صدور شناسنامه مذکور به شرح فصل ششم این مجموعه شیوه نامه.

تحویل تمامی مدارک و مستندات فنی و ملکی ساختمان به صاحب کار پس از انجام مراحل فوق .

بیمه کردن کیفیت اجرای ساختمانی که به مسوولیت مجری ساخته می شود ، از طریق ارایه بیمه نامه تضمین کیفیت ساختمان و یا ارایه تضمین نامه کتبی و قانونی ، به نفع صاحب کار یا صاحب کاران.

مجریانی که ساختمانهای در دست احداث خود را به دلایل قابل استناد و قبولی که مورد تایید سازمان استان باشد نتوانند تحت پوشش بیمه کیفیت ساختمان قرار دهند ، مکلفند از طریق ارایه ضمانتنامه بانکی یا تضمین نامه کتبی که مفاد و کاربرگ آن توسط سازمان استان تهیه و در سه نسخه تهیه و در یکی از دفاتر اسناد رسمی مورد تایید قرار می گیرد به نفع صاحبان کار یا صاحب کاران ، تضمین کیفیت ساختمان نمایند.

در اینجا یک نکته که بسیار قابل توجه می باشد این است که ، شهرداریها یا سایر مراجع صدور پروانه ساختمان مکلفند ، هنگام صدور پایان کار ساختمان از صاحب کار یا صاحب کاران ، درخواست ارایه بیمه نامه کیفیت ساختمان ، به نفع خریداران و بهره برداران بعدی بنمایند.

انواع قراردادهای مجری ذیصلاح به شرح زیر است

اما بر اساس ماده 4 فصل هشتم مبحث دوم مقررات ملی ساختمان قراردادهای اجرای ساختمان به 3 دسته تقسیم می‌گردند:

  1. قرارداد مدیریت پیمان
  2. قرارداد اجرای ساختمان با مصالح
  3.  قرارداد اجرای ساختمان بدون مصالح

اما ازآنجاکه عموما انتخاب اکیپ‌های اجرایی ، مصالح ، پرداخت دستمزدها و هزینه‌های خرید مصالح توسط مالک یا سازنده انجام‌شده و عموما مجریان ذیصلاح دخالتی در آن ندارند، سازمان‌ های نظام‌ مهندسی در برخی استان‌ ها یک قالب جدید برای عقد قرارداد اجرای ساختمان تهیه و تدوین کرده‌ اند با عنوان ، قرارداد مدیریت برساخت یا قرارداد مدیریت بر اجرا. هر یک از این قراردادها دارای تعهدات و مسئولیت‌هایی برای مهندسان و مالکان بوده و طرفین قرارداد می‌بایست در قالب این تعهدات و مسئولیت‌ها عمل کرده و اجرای ساختمان را انجام دهند.

اما قرارداد مدیریت برساخت نسبت به سه دسته اول از قراردادها، آزادی عمل بیشتری به مهندسین داده شده و می‌توان گفت کمی از مسئولیت‌های حقوقی مجریان که در 3 دسته اول وجود دارد را به‌واسطه مکاتبات و مستنداتی بر عهده سازنده یا مالک قرارداده است .

آیا مجری ذیصلاح می‌تواند با مرجع صدور پروانه و سازمان استان مکاتبه کند؟

برخلاف تصور و باور اغلب مهندسان که اعتقاد دارند با توجه به اینکه مجری مسئول اجرای ساختمان است و نمی‌تواند مکاتباتی اعم از گزارش تخلف و... را صادر کند، در اینجا عرض می‌کنم در مواردی که مالک رأسا و شخصا عملیات اجرایی را برخلاف قرارداد و قوانین حاکم برعهده‌گرفته و انجام می‌دهد، مجری می‌تواند بر اساس مکاتبات خود اعم از:

  • دستور کار به مالک
  • دستور کار به پیمانکاران جزء
  • گزارش به ناظر مربوطه و ناظر هماهنگ‌کننده
  • گزارش تخلف به شهرداری و سازمان استان و سایر مراجع ذی‌ربط، بار مسئولیت خود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

عمده مکاتبات مهندس مجری چیست؟

غالب مکاتبات مهندس مجری می‌ تواند در قالب دستورکارها به مالک و پیمانکاران جزء انجام شود.

مجری ذیصلاح چگونه می‌تواند قرارداد خود را فسخ کند؟

درصورتی‌که مجری احساس می‌کند که تخلفت مالک ازحدگذشته و امکان درگیر شدن مجری در مباحث حقوقی و حتی کیفری وجود دارد و مالک نیز به دستورکارهای مجری اهمیت نمی‌ دهد، می‌ تواند بر اساس مکاتبات انجام‌شده و بندهای قراردادی، درخواست فسخ خود را به سازمان استان ، مرجع صدور پروانه ، مالک و ناظر هماهنگ‌کننده ارائه کرده و بعد از طی مراحل قانونی و رأی هیئت داوری، قرارداد را فسخ کرده و از کار خارج شود.

مسئول کنترل عملکرد مجری کیست؟

مطابق مبحث دوم مقررات ملی ، مهندس ناظر مسئول کنترل عملکرد مجری ساختمان می‌ باشد.

در ساختمان‌ هایی که مجری حضور ندارد ، وظیفه مجری بر عهده کیست؟

در صورتیکه بر اساس ضوابط و توافقات بین سازمان استان و شهرداری ، نیازی به حضور مجری در کارگاه وجود نداشته باشد، مسئولیت‌ های مجری بر عهده مالک یا سازنده خواهد بود. اما همچنان مهندس ناظر می‌ بایست عدم حضور مجری را در گزارشات خود ذکر کند .

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
من علیرضا اسکندری دانش آموخته رشته مهندسی برق هستم ولی حدود 10 ساله که در زمینه IT فعالیت میکنم، از طراحی سایت و قالب گرفته تا مدیریت سایت رو انجام میدم ، سالهای زیادیه که دارم مطلب های تخصصی در حوزه فیلم و فروشگاه های مجازی و گردشگری می نویسم و تو مدتی که با 2نبش آشنا شدم مطالب حوزه ملک رو دنبال میکنم و با کمک تیم محتوا 2نبش در سایت انتشار میدیم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.