برج خلیفه امارات

علیرضا اسکندری
2 ماه پیش
برج خلیفه، آسمان خراشی در امارات متحده عربی

برج خلیفه در امارات

این آسمان خراش، بلندترین سازه ساخته شده توسط بشر (بلندترین آسمانخراش جهان) است. ساخت این آسمان خراش غول پیکر در ۲۱ سپتامبر ۲۰۰۴ شروع شد و در ژانویه ۲۰۱۰ به اتمام رسید. هزینه ساخت این برج ۱٫۵ میلیارد دلار بوده است. این برج با 160 طبقه و ارتفاع 828 متر (به گفته سازندگان این برج  ارتفاع برج خلیفه تا نوک  آنتن آن بیش از یک کیلومتر می رسد هر چند تا کنون ارتفاع واقعی این برج اعلام نشده است چرا که با اصرار اماراتی ها، طول این برج در زمان ساخت افزایش یافت و از اعلام اولیه فراتر رفت) در حال حاضر عنوان بلندترین سازه ساخته شده به دست بشر را به خود اختصاص داده است . برج خلیفه نقش بزرگی در کمک به تغییر اقتصاد دبی ایفا کرد. امارات ذخایر نفت کمتری دارد و تصمیم گرفته شد تا اقتصاد را با گردشگری متنوع کند. از زمان افتتاح این آسمان‌خراش، همراه با هتل‌های مجلل فراوان، خریدهای منحصر به فرد و سرگرمی‌های فراوان، دبی متحول شده است.


طراحی این برج اثر توسط یک شرکت آمریکایی اسکیدمور، اوینگز، مریل (SOM) و ادرین اسمیت با الهام از معماری اسلامی، طبیعت صحرا و گل Hymenocallis است.  آدریان اسمیت به عنوان معمار و ویلیام اف بیکر به عنوان مهندس سازه در ساخت این برج دست داشتند.

پایه برج خلیفه

یکی از شاهکارهای مهندسی که در برج نظر هر متخصصی را جلب می کند، قرار دادن 500 هزار تن وزن برج بر روی یک فریم مثلث شکل با ارتفاع 3.7 متری است.این فریم از میلگردهایی به قطر 1.5 متر که در عمق 50 متری زمین فرو رفته است تشکیل شده است.

فواره برج خلیفه

در بیرون برج یک فواره 217 میلیون دلاری قرار دارد که طراحی شرکت WET Design است و توانایی پرتاب آب به ارتفاع 150 متری را دارد.  این فواره با داشتن 6600 لامپ در 50 رنگ مختلف مناظری زیبا در محوطه بیرون برج خلیفه ایجاد می کند. که گفته سازندگان برج خلیفه آب موجود در فواره قبل از قرار گیری در مخزن به آزمایشگاه برده شده و تمامی ناخالصی ها از آن جدا می شود تا در زمان اجرا شکل زیباتری به خود بگیرد. این فواره زیبا با الهام از فواره بلاجیو در لاس وگاس ساخته شده است. ساخت این فواره در حدود یک سال زمان برد.

وسایل حمل و نقل به بالای برج

در برج خلیفه 58 آسانسور و 8 پله برقی به طور مداوم کار حمل و نقل ساکنین به طبقات مختلف برج را انجام می دهند. آسانسور بار و آتش نشانی برج توانایی حمل 5500 کیلوگرم جرم را دارد و بلندترین آسانسور باری جهان است. آسانسورهای برج قابلیت برنامه ریزی هوشمند برای مواقع تخلیه اضطراری و آتش سوزی را دارند. چند آسانسور که به افراد نمایی از بیرون برج را می دهند ظرفیت 12 تا 14 نفر را دارند و با سرعت 10 متر بر ثانیه حرکت می کنند. با استفاده از سریعترین آسانسورهای جهان که سرعت آن به چهل کیلومتر در ساعت می رسد، رسیدن به قله این برج فقط دو دقیقه طول می کشد.

بالکن برج خلیفه

دبی با نقاط فراوانی که الهام بخش تحولات تاریخی و پیشرفتهای قابل ستایش است به شهری مهیج تبدیل شده که همه این نقاط را می توان یکجا از بلندترین بالکن دنیا مشاهده کرد. این بالکن بر بام برج خلیفه در طبقه 124 با مناظر 360 درجه ای پانورامیک است که شما می توانید از آن نظاره گر دبی باشید. اگر می خواهید در برج خلیفه غذا بخورید، رستوران های زیادی وجود دارد که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. برخی از بلیت‌ها یک غذای فوق‌العاده سه وعده‌ای را در کلوپ برج در طبقه پنجم فراهم می‌کنند، جایی که می‌توانید فواره‌های رقصنده را هنگام غذا خوردن تماشا کنید. گزینه دیگر در هتل آرمانی است که منوی آن هر روز تغییر می کند و عمدتا غذاهای ایتالیایی است. At.Mosphere مرتفع ترین رستوران جهان است. در ارتفاع 1450 فوتی از سطح زمین قرار دارد و در حالی که با باشکوه ترین مناظر محاصره شده اید، غذای لوکس بخورید. قیمت‌ها در At.Mosphere به همان میزانی است که رستوران از سطح زمین خارج است.

تصاویری از اتاق های برج خلیفه

14 رکوردی که برج خلیفه در دنیا شکست

• بلندترین سازه جهان که بدون کمک کابل و یا وسیله دیگری سرپاست به ارتفاع ۸۲۸ متر
• ساختمانی با بیشترین طبقات : ۱۶۳ طبقه 
• برجی با بیشترین طبقات قابل استفاده (۱۶۳ طبقه)
• دارا بودن آسانسور با بیشترین مسافت طی شده
• برجی با سریع‌ترین آسانسور جهان با سرعت ۶۴ km/h یا  ۴۰ mph یا ۱۸ m/s
• دارا بودن بلندترین آسانسور باربری جهان
• اولین آسمانخراش که از طبقات آن استفاده مسکونی هم می‌شود
• دارا بودن بیشترین مساحت طبقات بین ساختمان‌های جهان
• بزرگترین بالکن برای تماشای نمای بیرون برج
• بلندترین مسجد جهان (طبقه  ۱۵۸)
• بلندترین اسختر شنای جهان (طبقه  ۷۶)
• بلندترین باشگاه شبانه (دیسکو) جهان طبقه 144
• بلندترین رستوران جهان (طبقه ۱۲۲ در ارتفاع ۴۴۲ متر)
• بلندترین آتش بازی سال نو در جهان

برج های لوکس تهران

از برج های لوکس تهران میتوان به «برج قصر چناران»، «برج آلتون کورت»، «برج رولکس فرمانیه تهران»، «برج روما رزیدنس (کامرانیه)» و چندین برج دیگر اشاره کرد. در حال حاضر البته بلتنرین برج تهران برج میلاد است که کاربرد مخابراتی دارد.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
من علیرضا اسکندری دانش آموخته رشته مهندسی برق هستم ولی حدود 10 ساله که در زمینه IT فعالیت میکنم، از طراحی سایت و قالب گرفته تا مدیریت سایت رو انجام میدم ، سالهای زیادیه که دارم مطلب های تخصصی در حوزه فیلم و فروشگاه های مجازی و گردشگری می نویسم و تو مدتی که با 2نبش آشنا شدم مطالب حوزه ملک رو دنبال میکنم و با کمک تیم محتوا 2نبش در سایت انتشار میدیم.
2 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
نازنین عامری
2 روز پیش

واقعا که این برج مهندسی فوق العاده ای داره!

محمدرضا لشگرنویس
مشاورین املاک لشگرنویس
10 سال پیش

خیلی زیباست کاش تو کشور خودمون این رکوردارو ببینیم

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.