آشنایی با انواع کفپوش ها

علیرضا اسکندری
2 ماه پیش
آشنایی با انواع کفپوش ها

در گذشته معمولا در کف خانه ها کفپوش های سیمانی یا موازییک به کار رفته می شد، اما امروزه تنوع بسیار بیشتری در کفپوش ها به وجود آمده و کفپوش های مانند سرامیک، پارکت و لینولیوم کاربرد بسیار زیادی در صنعت ساختمان پیدا کرده اند که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. برخی تزیینی تر و برخی مقاوم تر هستند. اکنون می توانیم با انوع این کفپوش ها آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

سنگ :

سنگ گرانبهاترين نوع مصالح ساختماني است. يكي از موارد استفاده آن مفروش كردن كف آشپزخانه و سرويس هاي بهداشتي است. هرچه ابعاد آن بزرگتر باشد قيمت آن نيز گرانتر است. نقش و سختی سنگهای رنگی و تزيينی در ارزش گذاري آنها مؤثر است. وجود هرگونه لكه، رگه يا ترک در سنگهای قيمتی باعث كاهش ارزش آنها می شود. صيقلی دادن سنگها بعد از نصب، روشی برای از بين بردن ميكروب های بين درز سنگها است.

سرامیک :

سراميک در رنگ ها، فرم ها و ابعاد متنوعی موجود است. ابعاد بزرگتر آن گرانتر است. درزهاي سراميک ساو داده نمی شود و بعد از مدتی قابل تميز كردن نيست. سراميک سرد است. ضربه سنگين، ترک و لكه باعث ايجاد نمای بسيار زشتی در مجموعه چيدمان سراميک می شود. اگر به فکر بازسازی کف‌های خانه خود با کاشی هستید، این مطلب برای شما بسیار مناسب است!


کاشی و سرامیک از چه ساخته شده است؟

بیایید از همان ابتدا شروع کنیم: کاشی و سرامیک چیست و این نوع کفپوش از چه چیزی ساخته شده است؟ در دنیای باستان، سرامیک ها صرفاً موادی بودند که از خاک رس ساخته می شدند، مانند سفال. یک مثال سنتی می‌تواند سفال‌ باشد، که حاصل پخت خاک رس در کوره در دمای پایین تر از 1400 درجه فارنهایت است. در دنیای مدرن، پیشرفت های تکنولوژیکی تعریف این واژه را گسترش داده است. امروزه از موادی به نام "سرامیک های پیشرفته" برای ساختن همه چیز از ایمپلنت های پزشکی گرفته تا آهنرباهای یخچال استفاده می شود! خود کاشی ها معمولاً از مخلوط آب، ماسه و خاک رس ساخته می شوند. با این حال، فضاهای بین کاشی‌ها که به "گروت" معروف هستند، با مخلوط جداگانه‌ای از آب، ماسه و موادی مانند سیمان پر می‌شوند. در برخی از تاسیسات، دوغاب کاشی به جای سیمان از اپوکسی ساخته می شود.

کاشی و سرامیک چگونه است؟

کاشی و سرامیک بسیار متنوع است با گزینه های بی شماری از ظاهر سنگ طبیعی گرفته تا رنگ های یکدست در اندازه های مختلف است. همانطور که ممکن است در حین جستجوی کاشی و سرامیک متوجه شده باشید، طرح های جالب بسیاری وجود دارد که با کاشی و سرامیک ایجاد شده اند.  در حالی که شش ضلعی ها و سایر اشکال کاشی از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، اکثر کاشی ها به صورت مستطیل یا مربع هستند. برای دستیابی به حالت اول، تولیدکنندگان از ماشین‌هایی استفاده می‌کنند که لبه‌های دقیق و یکنواختی ایجاد می‌کنند و در نتیجه محصولی به نام کاشی اصلاح شده تولید می‌کنند. در روندهای فعلی طراحی داخلی، دیدن کاشی های بزرگ بیشتر از کاشی های کوچک معمول است. (این خبر خوبی برای اجاره‌کنندگان و صاحبان خانه‌های شهری بزرگ است، زیرا کاشی‌های بزرگ می‌توانند به بزرگ‌تر نشان دادن فضاهای کوچک کمک کنند!) برخی از اندازه‌های رایج کاشی و سرامیک عبارتند از:

  •  12 اینچ 24 اینچ
  •  24 اینچ 24 اینچ
  •  12 اینچ 48 اینچ

موزایيک :

موزایيک از تركيب سيمان و ماسه ساخته می شود. روي موزاييک ساو داده می شود. بهتر است از استعمال انواع خاص آن كه ايجاد گرد و خاک زياد در كف ساختمان می كند پرهيز شود. موزاييک براي زير سازی كفپوش های ديگر مانند موكت استفاده می شود . وقتی نوبت به بی‌شمار گزینه‌های کفپوش موجود می‌رسد، کفپوش‌های  موزاییکی در زمینه‌های مربوطه خود به کانون توجه باز می‌گردند. کفپوش موزاییکی چیست؟ به طور ساده، کفپوش موزاییکی هنر چیدمان قطعات مربعی درشت برش خورده سنگ مرمر، سنگ یا کریستال بر روی یک سطح چسبنده صاف برای ایجاد یک طرح بصری جذاب است. در صورت وجود می توانید از سیمان یا دوغاب برای پر کردن فضای بین آن ها استفاده کنید.

هزینه خرید و نصب

قیمت کفپوش موزاییک تا حد زیادی به رنگ های مورد استفاده و طرح انتخابی بستگی دارد. هزینه ها در نتیجه شکل های پیچیده در مناطق بزرگتر افزایش می یابد. اگر می خواهید از کفپوش موزاییک برای ایجاد یک نقطه کانونی در کف خانه خود استفاده کنید، باید بتوانید بدون تجاوز از بودجه این کار را انجام دهید.

تاب آوری

به دلیل استقامت بالا ، کفپوش موزاییکی از آزمون زمان جان سالم به در برده است. بسیاری از مکان‌های باستانی هنوز دارای کف‌های موزاییک هستند. کاشی های موزائیک با توجه به اینکه از نظر شیمیایی پایدار هستند و به سرعت پاک می شوند، برای استفاده در حمام و آشپزخانه ایده آل هستند.

پاركت يا كفپوش چوبی :

پاركت نوعی كفپوش چوبی است كه روی موزاييک می چسبانند. روی پاركت را به دليل مقاومت كم آن در مقابل رطوبت با موادی مانند پوليستر يا پی وی سی می پوشانند كه بسيار مضر هستند و تماس با آن در صورت برهنه بودن پا غير بهداشتی است . 
کفپوش‌های چوبی به‌دلیل ظاهر زیبا و رنگ طبیعی در بسیاری از گونه‌های درختی، به‌طور سنتی انتخابی برای بسیاری از خانواده‌ها بوده است. این انتخاب می تواند خانه شما را گرم کند و به اتاق ها بدون توجه به اندازه آنها شخصیت بخشد. به طور کلاسیک، کفپوش چوبی فقط در انواع خاصی از چوب موجود بود، اما اکنون می توان آن را در طیف وسیعی از انواع چوب و رنگ ها خریداری کرد. این مورد باعث می شود که چشم اندازی جذاب برای همه سبک ها و سلیقه ها باشد.
اما مزایای دیگر کفپوش چوبی چیست؟ چرا باید آن را انتخاب کنیم؟!

استحکام و دوام

یکی از بهترین مزایای نصب کفپوش چوبی در خانه، استحکام و دوام چوب است. برای طول عمر، ما خرید چوب با کیفیت بالا را توصیه می کنیم، زیرا این چوب می تواند بسیار بیشتر دوام بیاورد و گزینه ای بسیار مقرون به صرفه برای شما باشد.

ساده در نگهداری

همه خواهان کفی هستند که تمیز کردن و نگهداری آن آسان باشد و کفپوش چوبی دقیقاً همین گزینه است، به خصوص در مقایسه با فرش. آنها در برابر ریختن و کثیفی بسیار مقاوم‌تر هستند، بنابراین برای خانواده‌هایی که کودکان و حیوانات خانگی دارند یا برای کسانی که زمان لازم برای تمیز کردن را ندارند، گزینه‌ای عالی هستند. کفپوش چوبی به راحتی برای گرد و غبار و کثیفی قابل جارو کردن است و می توان آنها را با محصولات تخصصی تمیز کرد که در اکثر مغازه ها یافت می شود، ما استفاده از آب زیاد یا محلول های تمیز کننده همه منظوره را توصیه نمی کنیم زیرا این کار می تواند به تخته های چوب آسیب برساند.

سبک

کفپوش‌های چوبی به دلیل طراحی کلاسیک و ظاهر زیبا مورد علاقه اکثر طراحان داخلی است. تخته های چوبی به طور طبیعی در طول سال ها پیر و نرم می شوند و در عین حال که همیشه ماندگار می شوند، شخصیتی منحصر به فرد به خانه شما می بخشند. کفپوش های چوبی هرگز از مد خارج نشده اند، به این معنی که حتی اگر روند ممکن است تغییر کند، خانه شما همیشه شیک و گرم به نظر می رسد و این مورد صرف نظر از کفپوش چوبی است که انتخاب می کنید.

موكت :

موكت ها در رنگ ها، طرح ها و بافت های متنوع توليد می شوند. موكت بهتر است از الياف طبيعی تهيه شده باشد. موكت روي موزاییک چسبانده می شود. موکت یکی از متنوع ترین گزینه های کفپوش است که ظاهر و احساس خانه شما را تغییر می دهد. بیش از ایجاد حس لوکس یا دنج به هر اتاق، به شما امکان می دهد خلاق باشید و امکانات بی پایان را کشف کنید. موکت ها در سبک‌ها، اندازه‌ها، رنگ‌ها، بافت‌ها و متریال‌های مختلفی تولید می‌شوند، بنابراین لازم نیست عملکرد را فدای زیبایی‌شناسی کنید یا برعکس.

کفپوش موکت چیست؟

کف‌پوش‌های موکت، فضایی گرم را ارئه می‌دهند تا راحتی و عملی شیک را به خانه شما بیاورند. از آنجایی که معمولاً از مواد خاصی مانند الیاف مصنوعی ساخته می شود، کفپوش موکت ویژگی های منحصر به فردی مانند مقاومت در برابر لکه و دوام را ارائه می دهد. دو دسته موکت های پرزدار و بافته‌شده، بسیاری از انواع موکت های موجود در بازار را پوشش می‌دهند. هنگام ارزیابی موکت باید به چهار عنصر توجه کرد: الیاف، پرز، درجه و پشتی آن. فیبر ماده ای است که برای ایجاد کفپوش موکت استفاده می شود. به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می شود. چیدمان این الیاف روی موکت شما پرز نامیده می شود که به طور کلی مسئول ظاهر، احساس و عملکرد آن است. درجه یک موکت به عوامل مختلفی از جمله ترکیب، وزن صورت و ساختار بستگی دارد. برای موکت های پرزدار، پشتی شامل دو قسمت است: پشتی اولیه، جایی که الیاف متصل می شوند، و پشتی ثانویه که به عنوان مانع بین لایه موکت و کف است.

كفپوش پلاستيكی يا لينوليوم :

لينوليوم از رايج ترين و متنوع ترين كفپوش هاست. معمولاً لينوليوم بصورت تكه ای،‌ ورقه ای و در ابعاد مختلف توليد می شود. شكل ورقه اي آن در فضاهای بزرگتر استفاده می شود . کفپوش وینیل محصولی متشکل از چندین لایه از مواد مختلف است که در کنار هم قرار گرفته اند تا یک پوشش کف بسیار بادوام، کاربردی و مقرون به صرفه را تشکیل دهند. دو نوع اصلی کفپوش وینیل کاشی های وینیل لوکس (LVT) و رول وینیل هستند. هر دو رول LVT و وینیل از مواد یکسان ساخته شده اند، با این حال، آنها به طور متفاوتی برای ایجاد جلوه های متفاوت ساخته شده اند. به عنوان مثال قالب تخته برای تقلید از چوب طبیعی ایده آل است. 


کاشی وینیل لوکس (LVT)

LVT نوعی کفپوش وینیل است که برای تقلید از گزینه های کفپوش طبیعی مانند چوب سخت و کاشی و سرامیک طراحی شده است. به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی و قابلیت طراحی پیشرفته، کف‌های وینیل اکنون می‌توانند تقریباً شبیه به محصولاتی که تقلید می‌کنند به نظر برسند. LVT در انواع زیادی از طرح‌های  مد روز، در قالب‌های کاشی یا تخته برای تقلید از ظاهر کاشی‌ها یا تخته‌های چوبی عرضه می‌شود. همچنین در کاشی ها و تخته های سفت یا انعطاف پذیر عرضه می شود. فرمت ماژولار LVT نصب آن را آسان و سریع می کند که یک مزیت اصلی در بازسازی خانه یا اتاق است. در واقع با LVT، نیازی به برهم زدن برنامه روزانه برای مدت طولانی با بستن یک یا چند اتاق نیست. بازسازی با LVT را می توان با مبلمانی که هنوز در اتاق است انجام داد.

منبع: www.ceramic-sakhteman.com

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
من علیرضا اسکندری دانش آموخته رشته مهندسی برق هستم ولی حدود 10 ساله که در زمینه IT فعالیت میکنم، از طراحی سایت و قالب گرفته تا مدیریت سایت رو انجام میدم ، سالهای زیادیه که دارم مطلب های تخصصی در حوزه فیلم و فروشگاه های مجازی و گردشگری می نویسم و تو مدتی که با 2نبش آشنا شدم مطالب حوزه ملک رو دنبال میکنم و با کمک تیم محتوا 2نبش در سایت انتشار میدیم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.