چگونه چوب مناسب برای کفپوش انتخاب کنیم؟

عادل مقدم
9 سال پیش
چگونه چوب مناسب برای کفپوش انتخاب کنیم؟

اگر شما تصمیم دارید کفپوش جدید برای منزل خود انتخاب کنید، موارد زیادی را باید در نظر بگیرید. چه مقدار هزینه می خواهید صرف کنید؟ دوام و استحکام کفپوش تا چه اندازه برای شما مهم است؟ رنگ و کیفیت و نوع چوب کفپوش چه باشد؟ این ها سوالاتی است که قبل از اجرای کفپوش باید در نظر بگیرید.

1) انتخاب کفپوش

انتخاب کفپوش مناسب نقش تعیین کننده ای در دکوراسیون فضای ساختمان دارد و در عین حال که رنگ و بافتی تأثیرگذار به دکوراسیون می بخشد؛ به مقدار زیادی در جلوه کلی فضا نیز نقش دارد. اگر مسئولیت طراحی دکوراسیون خانه را خود برعهده گرفته اید و در مرحله تصمیم گیری برای انتخاب کفپوش هستید، ابتدا باید در مورد انواع مختلف کفپوش های موجود در بازار بیشتر بدانید و با ویژگی های آنها آشنا شوید و تمام جوانب مانند سختی و شکل ظاهری و رنگ آن را در نظر بگیرید تا بتوانید از میان گزینه های زیادی که وجود دارد بهترین انتخاب را داشته باشید.

هنگام انتخاب کفپوش چوبی خود باید الویت بندی کنید و گزینه ای مناسب با فضا و کاربرد فضا را از لحاظ کیفیت انتخاب کنید. برای مثال اگر برای اتاقی کوچک که قرار است قالیچه نسبتاً بزرگی نیز در آن پهن شود قصد انتخاب کفپوش چوبی دارید، یک کفپوش چوبی درجه دو گزینه مناسبی است.

برای انتخاب کفپوش چوبی دو گزینه دارید. لمینیت و پارکت. لمینیت ها مصنوعی و همانند طرح چوب می‌باشند، اما پارکت های تمام چوب از چوب طبیعی و با همان ساختار موجود در طبیعت تولید می‌شوند.

لمینیت های طرح چوب به قدری شبیه چوب طبیعی هستند که خیلی سخت می شود آنها را از هم متمایز کرد. ساختار این نوع از کفپوش‌ها از چوب های طبیعی می‌باشد و تمام رنگ ها و طرح هایشان کاملا طبیعی است. لمینیت یکی از پرجلوه ترین مواد برای کفپوش است. اگر تمایل دارید در فضایی پرتردد کفپوش چوبی داشته باشید اما از لحاظ هزینه تأمین کفپوش چوبی مرغوب که برای چنین فضایی مناسب است مشکل دارید، لمینیت بهترین گزینه برای شماست، زیرا هم جلوه بسیار نزدیک به کفپوش های چوبی دارد و هم قیمت آن مناسب است و از دوام بالایی نیز برخوردار است.

 

2) رنگ

رنگ کفپوش چوبی که انتخاب می کنید به مقدار زیادی بر حال و هوا و سبک دکوراسیون فضا تأثیر می گذارد. چه رنگ و تناژی را برای کف منزل خود می پسندید؟ چه کفپوشی بهترین همخوانی را با دکور شما دارد؟ اگر شما یک خانه تاریک داشته باشید، چوب بلوط سفید یا زرد کاج خانه ی شما را روشن تر می کند. کفپوش چوبی با رنگ روشن تر احساسی غیر رسمی تر را به دکوراسیون فضا القا می کند و سبب می شود فضا دلبازتر و وسیع تر جلوه کند، در حالیکه کفپوش تیره به فضا جلوه ای رسمی و شیک تر می دهد. اگر شما می خواهید یک فضای معنوی داشته باشید، از رنگ های تیره تر برای کفپوش استفاده کنید. کفپوش چوبی که تناژ قرمز، سبز یا آبی دارد برای فضاهایی با سبک روستیک مناسب است. سعی کنید رنگ کفپوش خود را با مبلمان و دیوارهای منزلتان مطابقت دهید.

3) عرض کفپوش

کفپوش ها بصورت ورقه های بسیار عریض چوبی کنار هم کار گذاشته می شدند. به مرور زمان این ورقه های عریض، باریک و باریک تر شد تا به اندازه پانل های چوبی در اندازه های مختلف و اشکال متنوع از قبیل موازی و غیرموازی در آمده و می توان آنها را کنار هم روی کف نصب کرد. لمینت، چوب‌هایی با عرض 5 تا 10 سانتی‌متر، طول 20 تا 30 سانتی‌متر و ارتفاع 0.5 سانتی‌متر است. اولین پارکت‌هایی که به ایران وارد شدند، 2سانتی‌متر عرض، 10 سانتی‌متر طول و 1 سانتی‌متر ارتفاع داشتند اما امروزه با عرض 5 سانتی‌متر، طول 20 تا 30 سانتی‌متر و ارتفاع 2 سانتی‌متر در بازار ایران وجود دارند. البته پارکت‌هایی با ابعاد بزرگ‌تر، بیشتر برای سالن‌های آمفی تئاتر، بسکتبال یا والیبال استفاده می‌شوند و پارکت‌هایی با ابعاد کوچک‌تر برای منزل‌های مسکونی استفاده می‌شوند.

 

4) سختی

کف های چوبی با دوام می توانند به رنگ های قهوه ای مایل به قرمز، خردلی، آلبالویی، شکلاتی و بنفش روشن باشند. به طور کلی لمینیت برای کفپوش فضاهای پر کاربرد از قبیل آشپزخانه، اتاق کودک، فضای بازی، هال و ورودی و غیره گزینه مناسبی است، زیرا دوام بالایی دارد و در برابر لکه مقاوم است و به راحتی نیز تمیز می شود. تعداد معدودی از لمینیت ها در اثر رطوبت آسیب می بینند، اما به طور کلی می توان گفت لمینیت برای فضاهای مرطوب ماده ای مناسب محسوب می شود. همچنین کفپوش های لمینیت در برابر لک شدن، خش برداشتن و پوسته پوسته شدن بسیار مقاوم هستند و می توانند تا سال ها سالم باقی بمانند. جنس چوب پارکت ممکن است گردو (قهوه‌ای مایل به سیاه)، راش (چوبی با طرح شیار) یا بلوط باشد. ممتازترین و زیباترین نوع چوب پارکت، چوب بلوط است.

 

5) بودجه

کفپوش های درجه یک از لحاظ شفافیت، میزان گره های طبیعی و دوام بالاترین کیفیت را دارند و گران ترین نوع هستند و به همین منوال کفپوش های درجه دو و سه از نظر کیفی در درجه پایین و پایین تری قرار دارند و به ترتیب ارزان تر از درجه قبلی هستند. لمینیت های طرح چوب و سنگ هر دو از جمله مواد بسیار مناسب هم از لحاظ قیمت، جلوه و هم از لحاظ نگهداری هستند. قیمت مرغوب ترین لمینیت نیز از چوب طبیعی بسیار مناسب تر است. البته فراموش نکنید که لمینیت های خیلی ارزان کیفیت مطلوبی ندارند، بنابراین هنگام انتخاب لمینیت به کیفیت آن توجه کنید.

 

نکات و هشدارها :

1) برای تمیز کردن پارکت‌ها، می‌توانید از یک دستمال نمدار یا تی خانگی که آبش کاملا گرفته شده است، استفاده کنید.
2) انواع شوینده‌های شیمیایی برای تمیز کردن پارکت‌ها اصلا مناسب نیستند.
3) کفپوش‌های چوبی برای فضای داخلی بصورت نرمال قابل شستشو با آب نمی‌باشند ولی با توجه به روش نصب و کیفیت کفپوش‌ها امکان تی کشیدن و تمیز کردن پارکت با مواد شوینده مخصوص به راحتی وجود دارد.
4) اگر آبی روی پارکت ریخت، بلافاصله آن را خشک کنید و دستمال خیلی خیس هم روی پارکت‌ها نکشید چون رطوبت، قاتل پارکت است و می‌تواند نیم پلی‌استر روی آن را سفید و پوسته‌پوسته کند و چوب پارکت را به مرور زمان از بین ببرد.
5) لمینت‌ها مانند سرامیک و سنگ به راحتی تمیز می‌شوند. برای درخشندگی آنها لازم نیست که از واکس یا پولیش استفاده کنید. فقط یک تکه پارچه مرطوب نیاز دارید.
6) هرگز لوازم سنگین و اسباب اثاثیه‌های خانه را روی لمینت‌ها نکشید چون به سرعت خراشیده می‌شوند
7) برای پاک کردن گرد و خاک جاروبرقی بهترین وسیله است. حتی استفاده از جاروهای بخار‌شوی هم توصیه نمی‌شود.
8) لمینت‌های ارزان قیمت را برای نقاط پرتردد به‌کار نبرید چون خیلی زودتر از آنکه فکرش را کنید کهنه و فرسوده می‌شوند.

منبع : pHow.ir

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
2 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
عادل مقدم
مسکن شارین
9 سال پیش

خواهش میکنم جناب لشگر نویس لطف دارید ...

محمدرضا لشگرنویس
مشاورین املاک لشگرنویس
9 سال پیش

ممنون از مطالب خوبتون

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.