مناطق دیدنی چمستان [لیست کامل مناطق توریستی و تفریحی]

علیرضا اسکندری
2 ماه پیش
مناطق دیدنی چمستان [لیست کامل مناطق توریستی و تفریحی]

کشور زیبای ما ایران، از جمله سرزمین‌هایی است که به علت پهناور بودن هم در طول و هم در عرض، دارای همه نوع آب و هوایی است. در کوهستان‌های غربی هوای سرد و پربارش و در استان‌های مرکزی سرزمینهایی خشک و کویری و درزمستان‌های سرد با سفر به جنوب ایران آب و هوای نسبتا گرم و بهاری را تجربه می‌کنیم. سواحل شمال ایران هم که معتدل و مرطوب و سرسبز است و همواره پذیرای گردشگران بسیاری در تمام طول سال است.

چمستان از جمله شهرهای سرسبز شمال با طبیعتی زیبا، بکر و خیره کننده همواره مورد عنایت گردشگران بسیاری است. با شناخت مناطق دیدنی چمستان می‌توانید در هر زمان که اراده کنید، سفر زیبا و پرخاطره‌ای را در کنار خانواده و دوستان‌تان داشته باشید. هر چند که سفر به هرکدام از شهرهای شمال می‌تواند بسیار پرخاطره و هیجان‌انگیز باشد اما زیبایی و سرسبزی طبیعت چمستان متفاوت است و حتما باید یکبار از نزدیک این زیبایی را لمس کنید. همچنین با خرید ملک و خرید ویلا در چمستان می توانید هم یک مکان ایداآل برای مسافرت و تفریح داشته باشید و هم سرمایه گذاری مناسبی در زمینه ملک را انجام دهید. 

مناطق دیدنی چمستان [لیست کامل مناطق توریستی و تفریحی]

چنانچه برای اولین بار اسم چمستان را می‌شنوید و اطلاعاتی در مورد این منطقه زیبای توریستی ندارید بهتر است که این مقاله را با دقت مطالعه نمایید و به شما قول می‌دهیم که در نهایت برای دیدار از این سرزمین و برنامه‌ریزی برای یک سفر رویایی در صدد خواهید شد. اگر قصد سفر به چمستان را دارید، داشتن اطلاعات اولیه و شناخت مناطق دیدنی چمستان بسیار می‌تواند در کیفیت سفرتان و استفاده بهینه از زمان موثر باشد. با مطالعه مقاله چمستان کجاست، می‌ توانید اطلاعات مفیدی در مورد تاریخچه چمستان، آب و هوا، مسیرهای دسترسی و سایر اطلاعات دیگر در مورد این منطقه سرسبز کسب نمایید. 

شناخت چمستان

وقتی که اولین‌ بار اسم چمستان را می‌شنوید و چیزی از آن نمی‌دانید شاید بهتر باشد که ابتدا قبل از شناخت دیدنی‌های چمستان، اطلاعاتی در مورد این شهر، موقعیت جغرافیایی، تاریخچه و آب و هوای آن بدانید سپس با نگاهی آشناتر به شناخت مناطق دیدنی چمستان بپردازید. شهر چمستان مرکز بخش چمستان از شهرستان نور واقع در استان مازندران است. فاصله این شهر از نور 15 کیلومتر و از آمل 25 کیلومتر است. فاصله چمستان تا تهران از طریق جاده چالوس 230 کیلومتر می‌باشد که البته از مسیر جاده هراز و فیروزکوه نیز قابل دسترس است.

چمستان 1547 کیلومتر مساحت دارد و در جنوب نور واقع شده است و یک شهر کوهپایه‌ای محسوب می‌شود. زبانی که مردمان این منطقه صحبت می‌کنند زبان طبری با لهجه کجوری می‌باشد. نام این شهر برگرفته از چماسن یا چماز نام گیاهی شبیه سرخس است و تقریبا 44 هزار نفر جمعیت دارد. اقتصاد این شهر علاوه بر کشاورزی، دامپروری، ماهیگیری و معادن شن و ماسه و زغال سنگ، بخشی نیز بر پایه گردشگری و اجاره ویلا به مسافران استوار است.

آب و هوای چمستان بسیار عالی و مطبوع است و علاوه بر مناطق دیدنی چمستان، این آب و هوای بینظیرش است که گردشگران بسیاری را جذب خود می‌نماید. در پاییز و زمستان بارشهای زیادی در چمستان رخ می‌دهد ولی در گرمای تابستان هوایی بسیار عالی و ییلاقی را می‌توان در این مناطق تجربه نمود. در شهریور که همه جا خنک‌تر می‌شود، هوای چمستان بسیار مطبوع و ملایم است و در پاییز با ریزش برگهای رنگارنگ در پای درختان جنگل، مناظر زیبایی را شاهد خواهید بود.

دیدنی های چمستان

چمستان با وجود اینکه یک شهر شمالی است، ولی در سمت جنوبی شهرستان نور واقع شده است و منطقه‌ای کوهپایه‌ای محسوب می‌شود. مهمترین جاذبه‌های چمستان طبیعت بکر و سرسبز، و آب و هوای فوق‌العاده متفاوتش می‌باشد که باعث شده گردشگران زیادی این منطقه را برای گشت وگذار و اقامت انتخاب کنند. قبل از مسافرت به این شهر زیبا و دیدنی، بهتر است مناطق دیدنی چمستان را شناسایی نمایید تا چیزی را از دست ندهید. البته از دیدگاههای مختلف بهترین منطقه چمستان ممکن است متفاوت باشد و سلیقه‌ها باهم فرق دارد ولی ما در این مقاله سعی نمودیم که همه جاهای دیدنی چمستان را برایتان معرفی نماییم و خودتان انتخاب کنید و از سفرتان لذت ببرید.

بازارهای محلی چمستان

معمولا با گشت و گذار در بازارهای محلی هر منطقه تا حدود زیادی با فرهنگ و سنت مردمان آنجا می‌توان آشنا شد. بازار سنتی چمستان نیز یکی از مناطق دیدنی چمستان به حساب می‌آید. ساکنان بومی این منطقه، مردمانی ساده، مهربان، خونگرم و مهمان نواز هستند. و معمولا در بازارهای سنتی چمستان محصولات و دستاوردهای روستاییان حرف اول را می‌زند. میوه و سبزیجات تازه، زیتون، لواشک و مربا، برنج، عسل، تخم مرغ، کلوچه و کماج و ماهی‌های تازه صید شده از جمله محصولاتی است که در این بازارهای محلی یافت می‌شود. حصیربافی، نمد مالی و پارچه بافی نیز جزو صنایع دستی منطقه محسوب می‌گردد.

پارک جنگلی کشپل

پارک جنگلی کشپل در 13 کیلومتری جاده نور به سمت چمستان قرار دارد و برای دسترسی به مناطق ییلاقی چمستان باید از این جنگل عبور کرد. این پارک جنگلی سرسبز بیش از هفت هکتار مساحت داشته و پوشیده از انواع درختان توسکا، بلوط، برگ انجیری، افرا و ممرز با بیش از 7 هزار سال قدمت می‌باشد. چشمه‌های پرآبی در این جنگل وجود دارد و در سمت غرب و جنوب غربی این پارک جنگلی، لاویج رود و چشمه‌های آبگرم لاویج قرار دارند.

عبور رودخانه لاویج از کنار این جنگل یکی از جلوه‌ گریهای زیبا و از مناطق دیدنی چمستان محسوب می‌شود. امکانات گردشگری از جمله اقامتگاهها، آلاچیق و رستورانهای زیادی در مسیر رودخانه و جنگل بنا شده و سکوهایی برای برپایی چادر و امکانات بهداشتی و نمازخانه برای مسافران نیز در نظر گرفته شده است. حتی دوستدارن طبیعت برای پیاده روی و جنگل نوردی می‌توانند در این منطقه با برنامه‌ریزی و تجهیزات کافی، اقدام به پیمایش نمایند.

آب گرم لاویج

در استان مازندران چشمه‌های آبگرم بسیاری در شهرهای مختلف وجود دارند که هریک از آن‌ها به دلیل دارا بودن گوگرد و املاح معدنی، خواص درمانی فراوانی دارند و همواره گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کنند. یکی از این چشمه‌های آبگرم معروف، آبگرم لاویج است که می‌توانید آنرا در لیست مناطق دیدنی چمستان که باید ازآن دیدن کنید قرار دهید.

آب گرم لاویج در 18 کیلومتری جنوب مسیر پارک جنگلی کشپل، در روستایی به نام ملاکلا لاویج در میان چندین کوه واقع شده است. تعداد چشمه‌های آبگرم در این روستا، 5 تاست و دمای آب به 35 درجه نیز رسیده و بوی گوگرد در سراسر روستا به مشام می‌رسد.

فیل سنگی

اگر بخواهیم یکی دیگر از مناطق دیدنی چمستان که در روستای لاویج واقع شده به شما معرفی کنیم، قطعه سنگی به شکل یک فیل است که در نزدیکی آبگرم لاویج قرار دارد. یک سنگ بزرگ در دل کوه که شباهت زیادی به فیل دارد و مکانی دیدنی است که حاصل تغییرات فرسایشی در طبیعت است البته بومیان منطقه برحسب اعتقادات خود روایاتی از آن تعریف می‌کنند.

جنگل واز چمستان

جنگل واز یکی دیگر از مناطق دیدنی چمستان است که بسیار ارزشمند، بکر و سرسبز و دیدنی است و 9 هزارهکتار مساحت آن است و با قدمت کهن خود بخشی از جنگل‌های هیرکانی و مملو از درختان سر به فلک کشیده قدیمی و گونه‌های کمیاب جانوری حفاظت شده، همچون خرس قهوه‌ای، پلنگ، کبک و شغال، گراز و مرال است. برخی از قسمتهای این جنگل آنقدر انبوه و صعب العبور است که بکر و دست نخورده باقی مانده است.

در اطراف این منطقه جنگلی کوهستانی، روستاهای جوربند، رودبارک، نوجمه و ایزوآ قرار دارند. برای پیمایش حرفه‌ای در این جنگل حتما باید راهنمایی آشنا به منطقه به همراه داشته باشید تا با خیالی راحت از طبیعت آن لذت ببرید.

دریاچه و سد الیمالات

دریاچه طبیعی الیمالات در دل جنگل های هیرکانی و در 9 کیلومتری جاده نور به چمستان واقع شده است. که البته بعد از دو راهی روستای کارگرکلا باید چیزی حدود 3 کیلومتر راه را پیاده طی نمایید تا به این دریاچه زیبا برسید. زیبایی خیره کننده مناطق اطراف این دریاچه ذهن هر گردشگری را مسحور می‌کند و جزو آن دسته از مناطق دیدنی چمستان است که حتما باید برای دیدنش برنامه‌ریزی نمایید.

در عرض دریاچه پلی تعبیه شده که در زیر پل سد دریاچه نمایان است. در اطراف دریاچه امکانات تفریحی مانند آلاچیق، قایق سواری و ماهیگیری فراهم شده و همچنین سکوت و آرامش اطراف آن برای کمپ و اقامت نیز می‌تواند بسیار دلپذیر و رویایی باشد. که البته بهتر است تجهیزات کافی، لباس گرم، پتو و پماد ضد گزش حشرات به همراه داشته باشید و از راهنمایی‌های بومیان منطقه نیز استفاده نمایید.

بقعه آقاشاه بالو زاهد آملی

در 4 کیلومتری شرق جاده آمل به چمستان، در روستایی به نام آهودشت، مقبره شیخ حسن جوری که از علمای نهضت سربداران در اواخر قرن هفتم هجری قمری بود واقع شده است. ساختمانی آجری با گنبد مخروطی شکل آن می‌تواند یکی از مناطق دیدنی چمستان و از آثار تاریخی منطقه محسوب شود که در سال 1346 بعنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار حرام او

آبشار بلند حرام او با ارتفاع 15 متر در مسیر جاده چمستان به لاویج، یکی دیگر از مناطق دیدنی چمستان به شمار می‌رود. این آبشار در 25 کیلومتری جاده ییلاقی نور بلده قرار دارد. که البته با مرکز شهر چمستان 55 کیلومتر فاصله دارد. مردم منطقه آب این آبشار را دارای خواص درمانی دانسته و همواره ظروف و بطریهای خود را از آب این آبشار پر نموده به منزل می‌برند. و دلیل نامگذاری این آبشار را نزدیکی با حرم مقبره امامزاده‌ای در آن منطقه، و عبارت او به معنای آب، می‌دانند.

اقامتگاههای توریستی در چمستان

در چمستان زیبا مکان‌های بسیاری برای اقامت و استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است و همانند بسیاری از شهرهای مازندران علاوه بر هتل‌های موجود، در سالهای اخیر اقامتگاهها، ویلا و سوئیت‌هایی برای اجاره مسافران ساخته شده‌اند و با هماهنگی قبلی و رزرو این اماکن می‌توانید یک اقامت رویایی را در ایام تعطیلات در کنار خانواده و دوستان خود داشته باشید.

 

جمع بندی و نتیجه گیری:

 

 

چمستان یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران و مرکز بخش چمستان از شهرستان نور می‌باشد که شهری با طبیعت سرسبز و رویایی، با زیبایی‌های بی‌نظیرش در تمام طول سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است. مناطق دیدنی چمستان نه تنها شامل طبیعت بکر و زیبا، جنگلها و دریاچه، آبشار و چشمه‌های آبگرم آن است بلکه روستاهای زیبا و معروفی در اطراف این شهر وجود دارند مانند آهودشت، میرخمند، گزناسرا و یوش که می‌توانند مقصد خوبی هم برای گشت و گذار و هم برای سرمایه گذاری و خرید ملک باشند و ما حتما در مقاله‌ای جداگانه به معرفی آنها می‌پردازیم.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
من علیرضا اسکندری دانش آموخته رشته مهندسی برق هستم ولی حدود 10 ساله که در زمینه IT فعالیت میکنم، از طراحی سایت و قالب گرفته تا مدیریت سایت رو انجام میدم ، سالهای زیادیه که دارم مطلب های تخصصی در حوزه فیلم و فروشگاه های مجازی و گردشگری می نویسم و تو مدتی که با 2نبش آشنا شدم مطالب حوزه ملک رو دنبال میکنم و با کمک تیم محتوا 2نبش در سایت انتشار میدیم.
2 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
نازنین عامری
2 روز پیش

بسیار عالی

سجودی
3 ماه پیش

مجتمع جنگل کنار یکی از خفن ترین جاهای چمستانه. به مرزعه با 60000 متر وسعت، کلی امکانات تفریحی مثل ماهیگیری، سوارکاری، پدالوسواری، جنگل گردی و اقامتی. حتما به لیستتون اضافه کنین که مردم از دیدنش لذت ببرن.

2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.