مزایا و معایب شهر پردیس تهران

علیرضا اسکندری
2 ماه پیش
مزایا و معایب شهر پردیس تهران

در این مطلب قصد داریم تا شما را با مزایا و معایب شهر پردیس تهران آشنا کنیم. البته ما در دو نبش قبلا مطلبی را برای شما آماده کرده بودیم که در رابطه با مشکلات و ویژگی های شهر پردیس بود، برای مطالعه ی آن مطلب اینجا کلیک کنید.

معرفی شهر پردیس

شهر جدید پردیس به عنوان مرکز شهرستان پردیس، در شرق استان تهران قرار دارد. از آنجایی که فاصله تهران تا پردیس فقط حدود ۲۰ دقیقه است، افراد زیادی به زندگی در پردیس، کار در پردیس و یا حتی سرمایه‌گذاری در پردیس فکر می‌کنند. به همین خاطر می‌خواهند در مورد مزایا و معایب پردیس بیشتر بدانند. در این مقاله در 2نبش طور کامل به این مبحث به طور جداگانه می‌پردازیم.

محل شهر پردیس  

شهر پردیس منطقه‌ای کوهستانی با وسعت ۴۲۰۰ هکتار که در فاصله ۱۷ کیلومتری تهران قرار گرفته و و از شرق به کوه دماوند و از غرب به تهران منتهی می‌شود. شهر جدید پردیس 12 فاز دارد که 9 فاز پردیس مسکونی و فازهای ۶ ،۷ و ۱۰ آن غیر‌مسکونی است. شهر پردیس نزدیک‌ترین شهر جدید حومه تهران است، به همین خاطر از دور‌ترین فاز پردیس در عرض بیست دقیقه می‌توانید به شرق تهران برسید. پس اگر قصد اجاره یا خرید آپارتمان در پردیس یا سرمایه‌گذاری را دارید، بهتر است ابتدا با مزایا و معایب پردیس آشنا شوید.

مزایا شهر پردیس تهران

از مزایا خرید ملک در شهر پردیس تهران می توان به موارد  زیر اشاره کرد :

  • قیمت مسکن ارزان‌
  • آب و هوای مناسب و بدون آلودگی
  • جمعیت کمتر و آرامش بیشتر
  • فضای سبز بیشتر
  • امکانات رفاهی مناسب
  • وجود جاذبه‌های طبیعی و گردشگری
  • نزدیک بودن به تهران
  • آینده رو به رشد پردیس
  • احداث مترو تهران – پردیس
  • رفع خطرات تردد خودروهای سنگین در جریان ترافیکی پردیس

قیمت مسکن در شهر پردیس تهران

 داستان رکورد این روزهای بازار مسکن ایران، ماجرای تازه ای نیست اما نکته جالب توجه اینجاست که حتی رکورد کمرشکن نیز منجر به روند نزولی قیمت نشده و در برخی از شهرهای جدید مانند پردیس، قیمت مسکن تا سقف ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون تومان نیز افزایش یافته است. برخی از مشاوران املاک  های فعال در شهر جدید پردیس می گویند که حتی پایان یافتن انتخابات نیز منجر به بهبود وضعیت بازار نشده و همچنان معامله ای انجام نمی شود. این در حالیست که قیمت املاک و واحدهای مسکونی بیشتر شده و یک قدم دیگر از دسترس متقاضیان مسکن دورتر شده است. واقعیت اینجاست که ایجاد شهرهای جدیدی مثل پردیس در حوالی تهران به جهت کاهش تقاضا در شهر اصلی بود. قرار بود که این شهرها، واحدهای ارزان قیمتی به متقاضیان مسکن ارائه کنند تا علاوه بر حل مشکل مسکن، بار جمعیت شهرهای بزرگ کاهش یابد. اما در حال حاضر می بینیم که عملاً این اتفاق رخ نداده و بازار مسکن شهرهایی مثل پردیس و پرند نیز دچار گرانی شده و حتی همین واحدها نیز از دسترس متقاضیان مسکن تهرانی خارج شده است.  دلیل اصلی وقوع چنین پدیده ای، حضور دلالان و سرمایه گذاران ملکی در بازار مسکن این شهرهاست. مدت هاست که بازار مسکن این شهرها به جای متقاضی مصرفی، دلال و سرمایه گذار به خود دیده و همین موضوع، سبب ایجاد تورم شدید قیمت ها شده است.

البته در روزهای رکود بازار مسکن، حتی تقاضای سرمایه ای هم کاهش پیدا کرده و به نظر می آید که در چنین شرایطی، هیچکس حاضر به معامله نیست. یکی از این مشاوران املاک فعال در پردیس می گوید که تا همین چند سال پیش، سرمایه گذاران زیادی برای خرید ملک به پردیس می آمدند اما حالا نزدیک به دو سال است که بازار خوابیده و معاملات به طرز چشمگیری کاهش یافته است.  البته این رکود عجیب و غریب بازار مسکن به کاهش قیمت ها منجر نشده و هنوز هم رکود تورمی بازار ادامه دارد. خیلی از فعالان بازار مسکن انتظار داشتند که با تعیین رئیس جمهور وضعیت کمی تغییر کند و دوباره رونقی به بازار داده شود اما عملاً می بینیم که انتظار بی فایده بوده و هیچ اتفاق جدیدی تا به امروز در بازار رخ نداده است. با وجود اینکه رئیس جمهور کشور، آقای دکتر پزشکیان انتخاب شده که سیاست های میانه روتری دارد.  حالا گفته می شود که حداقل قیمت یک واحد آپارتمان در شهر جدید پردیس به ۲.۲ میلیارد تومان رسیده است. یکی دیگر از مشاوران املاک این شهر جدید می گوید که حتی پایان انتخابات هم نتوانست مردم را به بازار مسکن بکشاند. به نظر می آید که مشکل عدم حضور مردم در معاملات مسکن و رکود بازار، همچنان به مسائل واقعی مانند اقتصاد کلان مربوط است.

این مشاور املاک تاکید می کند که مشکل اصلی مردم پول است که ندارند! تا همین چند سال پیش امکان خرید یک آپارتمان با قیمت ۳۰۰ میلیون در پردیس وجود داشت اما حالا همان واحد بیش از ۲.۲ میلیارد تومان هزینه دارد. این در حالیست که تغییر خاصی در قدرت خرید متقاضیان ایجاد نشده و حتی تامین همان ۳۰۰ میلیون نیز برای خیلی از آن ها دشوار و سخت است.  گرچه بسیاری از مسئولین می گویند که قیمت ها در طی این یک سال، روند کاهشی داشته اما آمارها چیز دیگری می گوید. گزارش اخیر بانک مرکزی در خصوص بازار مسکن در خردادماه، نشان می دهد که گرچه روند افزایش قیمت ها، ریتم آهسته تری به خود گرفته اما همچنان افزایشی است. به طور کلی قیمت مسکن در پردیس ارزانتر از بخش های دیگر در تهران است.

آب و هوای شهر پردیس تهران

آب و هوای پردیس سرد و خشک است و فاقد پوشش گیاهی می‌باشد. به خاطر وجود سنگ‌های آتشفشانی ظاهر طبیعی شهر به گونه‌ای نیست که برای سکونت مناسب باشد. پردیس شهرستانی کوچک است اما سرعت رشد آن زیاد بوده‌است و بسیاری از پایتخت نشینان به این منطقه آمدند و شهر جدید پردیس شکل گرفته‌است. با وجود نوساز بودن این شهر راه زیادی برای پیشرفت آن وجود دارد تا به ایده آل‌ترین حالت خود برسد. پردیس به خاطر ارتفاع زیادی که از سطح دریا دارد آب و هوای سرد و خشک و زمین کوهستانی دارد و میزان بارندگی در آن به صورت میانگین ۲۰۰ میلی‌متر است.

فضای سبز شهر پردیس تهران

شهردار پردیس خبر داد؛

 توسعه ۲۰ هکتاری فضای سبز پردیس طی سال 1402 انجام شد. اجرای فضای سبز دو بوستان در فازهای جدید در صورت احداث از سوی شرکت عمران در دستور کار قرا خواهد گرفت. به گزارش روابط عمومی شهرداری پردیس، رضا کارخانه در حاشیه آیین روز درختکاری و آغاز هفته منابع طبیعی در جمع شماری از خبرنگاران اظهار داشت: شهرداری پردیس در راستای توسعه و ایجاد فضای سبز همچون سنوات گذشته در روز ۱۵ اسفند برنامه غرس نهال هایی مزین به نام شهدای معزز را در برنامه خود قرار داد. رضا کارخانه گفت: برای توسعه فضای سبز، اولین اقدام در بوستان نورالشهدا به مساحت هشت هکتار است که در این منطقه حدود ۱۳ هزار اصله نهال به صورت درخت و درختچه با گونه های مختلف مثمر و غیر مثمر کاشته خواهد شد.

وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای توسعه فضای سبز خاطرنشان کرد: در حدود ۲۰ هکتار فضای سبز برای سال آینده پیش بینی شده که در مناطقی مانند پارک گردشگری، محوطه نور الشهدا و سایر نقاطی که در شهر برای فضای سبز تعریف شده، اجرا می شود. شهردار پردیس ادامه داد: در فازهای جدید مسکن مهر اگر شرکت عمران عملیات عمرانی پارک ها را تکمیل و تحویل شهرداری دهد، شهرداری در سال ۱۴۰۲ با اولویت فازهای ۱۱ و ۸ مسکن مهر پردیس اجرای فضای سبز دو بوستان را برای ساکنان فازهای یاد شده بر عهده می گیرد. شهردار پردیس با اشاره به سرانه فضای سبز شهر اعلام کرد: سرانه فضای سبز شهر پردیس در حال حاضر با توجه به استاندارد ۱۵ تا ۲۵ متر مربع، ۱۷ متر مربع است.

 امکانات شهر جدید پردیس  تهران

همان‌گونه که در بالا به آن اشاره شد، استقبال خوبی که از این شهر جدید به عمل آمد و افزایش روزافزون تقاضا برای خرید آپارتمان در پردیس، باعث شد تا در مدت زمان کوتاهی، رشد چشم‌ گیری داشته‌ باشد. از جمله امکانات این شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  پارک‌ها و فضای سبز زیبایی چون نور الشهدا، باغ گل، پارک سلامت، بوستان گلها، بوستان ارغوان، پارک ولایت، بوستان الغدیر، پارک مشاهیر و بوستان خلیج فارس
  • بیمارستان شفا و درمانگاه‌های متعدد
  • مجتمع‌های تجاری بهارستان، گلستان، ایران زمین، پاساژ الماس، پاساژ نیما، مرکز خرید امید، مرکز خرید پردیس و مرکز خرید ولیعصر
  • دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور و پارک فناوری پردیس
  • مساجد متعدد
  • مکان‌های گردشگری چون پیست آبعلی، دریاچه‌های تار و سد لار یا آبشار کمرد.

معایب شهر پردیس تهران

  • نبود فرصت شغلی کافی
  • نبود امکان دسترسی سریع به برخی از مناطق تهران
  • نبود امکانات رفاهی کافی در همه فازها
  • وجود مشکلات زیرساختی
  • وجود مشکلات شهری و زیست محیطی
  • زلزله‌خیز بودن

نبود فرصت شغلی کافی در شهر پردیس تهران

در بیشتر شهرهای جدیدی که در حومه تهران ساخته شده‌اند از جمله پردیس، ساختار‌های لازم برای ایجاد شغل ایجاد نشده و فرصت‌های شغلی محدود است. کسانی که سرمایه کافی دارند، معمولا می‌توانند کسب و کاری در پردیس برای خود راه بیاندازند. در غیر این صورت به دلیل کم‌ بودن کار در پردیس، بسیاری باید شغلی در تهران برای خود پیدا کنند.

مشکلات زیرساختی شهر پردیس تهران

اهالی ساکن در فاز 5 مجتمع‌های مسکونی مهر پردیس با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند که زندگی را در آسمان خراش‌های پردیس بغرنج کرده و مردم در حصاری از مشکلات به سر می‌برند که رسیدگی جهادی مسئولان را می‌طلبد. نداشتن امکاناتی زیرساختی از جمله :
 
  • ایستگاه آتش‌نشانی 
  • نداشتن  مدارس مقاطع ابتدایی و راهنمایی دخترانه و مقطع راهنمای پسرانه
  • نداشتن آسفالت
  • نبود بازار روز
  • نانوایی  مراکز بهداشتی و درمانی
  • داروخانه
  • کتابخانه عابر بانک  
  • فضای سبز 
  • کلانتری
 
از مهم‌ترین امکانات زیرساختی از نگاه مردم در فاز 5 جنوبی شهرک مهر پردیس است‌.
 
یکی از ساکنان فاز 5 واحدهای مسکونی مهر گفت:‌ 
 
استاندارد نبودن آسانسورها و نفوذ آب به چاه آسانسور ، عدم نصب صاعقه گیر برای برج‌های مسکن مهر از مواردی است که خانواده ها را با خطر مواجه کرده است.
 
یکی دیگر از ساکنان فاز 5 مسکن مهر پردیس گفت: 
 
متاسفانه واحدهای مسکونی مهر بدون توجه به مسایل ایمنی ساخته شده و یکی از مهم‌ترین مخاطرات موجود، نبود ایستگاه آتش‌نشانی در حاشیه ساختمان‌های مسکن مهر در فاز 5 جنوبی است.
 
همچنین یکی دیگر از ساکنان مسکن مهر فاز 5 پردیس کمبود سرانه ورزشی و فضای سبز را از مشکلات جدی این منطقه عنوان و بیان کرد ، با وجود جمعیت بالا در پردیس این منطقه فاقد فضای سبز مناسب و بوستان‌های بزرگ شهری است و ساکنان مجبور هستند برای تفریح به داخل شهر بروند. از واحدهای مسکونی فاز 5 پردیس نشان می‌دهد که عدم راه‌اندازی لاین دوم فاز 5 جنوبی مسکن مهر پردیس ، عدم راه‌اندازی پمپ‌های آب آتش‌نشانی در برخی از برج‌های مسکونی ،عدم تحویل شیرآلات واحدهای مسکونی و عدم تعبیه و نصب درب پله فرار مجزی از درب ورودی و خروجی در حین خطرات احتمالی از نکات مهم و ضروری است که ساکنان را با خطرات احتمالی مواجه می‌کند.
زلزله خیز بودن شهر پردیس تهران
استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله نسبت به خطر بالایی که جمعیت انبوه مستقر در پهنه شمال شرق استان تهران در محدوده شهر جدید پردیس را تهدید می‌کند هشدار داد.  دکتر مهدی زارع در گفت‌و‌گو با دیده‌بان علم ایران با اشاره به رشد فزاینده جمعیت در معرض خطر زلزله با گسترش شهر جدید پردیس و مناطق مسکونی پیرامون آن گفت: محل شهر جدید پردیس علاوه بر اینکه در مجاورت بومهن و در معرض انواع نابسامانی های اجتماعی (به دلیل سکونت جمعیت عمدتا مهاجر و حاشیه نشین و به شدت غیر همگن از نظر قومی و اقتصادی… است) در فاصله ۱۰ کیلومتری (در حوزه نزدیک) تلاقی دو گسل فعال و مهم در شمال شرق تهران (گسل شمال تهران و گسل مشا) در محل روستای کلان است.  وی خاطرنشان کرد: در صورت وقوع زمینلرزه در این پهنه، جمعیت حدود یک میلیون نفری ساکنان پردیس، بومهن، رودهن و پیرامون آن در نزدیک ترین فاصله به کانون چنین زمینلرزه ای خواهند بود.  
زارع تصریح کرد: در محدوده تهران و البرز در سال ۹۴ حدود ۱۶٫۵ میلیون نفر در حد فاصل شهر هشتگرد تا شهر پردیس زندگی می‌کنند. از آنجا که گسل شمال تهران از ناحیه شهری کل مناطق شمالی شهر تهران و در ادامه از پهنه مسکونی جنوب شهر کرج عبور می‌کند و هم اکنون بخشهایی از منازل مسکونی بر رو یا در فرادیواره این گسل در حال ساخت است، مشخص می‌شود که پهنه شهری کنونی تهران و کرج در معرض گسیختگی مستقیم گسلش زمین لرزه‌ای واقع بوده و یا در نزدیکی پهنه‌های لرزه‌زا قرار دارند. از سوی دیگر ساخت و ساز در حریم گسل‌های فعال در محدوده شهری کرج بزرگ، مارلیک، ماهدشت نیز در حال انجام است.  وی در ادامه با بیان این که معمولاً برای زلزله های شدید (۶ به بالا) نبود لرزه‌یی بر روی یک قطعه از گسل مورد توجه قرار می‌گیرد، اظهار داشت: نبود لرزه‌ای یعنی در قطعه ای از گسل به مدت طولانی (و از زمانی مشخص) زلزله مشخصی (معمولا مهم) رخ ندهد. عملاً می توان گفت در سه هزار سال گذشته، زلزله بیشتر از ۷ ریشتر روی گسل شمال تهران رخ نداده است که حتماً باید به این نکته توجه شود.
این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
من علیرضا اسکندری دانش آموخته رشته مهندسی برق هستم ولی حدود 10 ساله که در زمینه IT فعالیت میکنم، از طراحی سایت و قالب گرفته تا مدیریت سایت رو انجام میدم ، سالهای زیادیه که دارم مطلب های تخصصی در حوزه فیلم و فروشگاه های مجازی و گردشگری می نویسم و تو مدتی که با 2نبش آشنا شدم مطالب حوزه ملک رو دنبال میکنم و با کمک تیم محتوا 2نبش در سایت انتشار میدیم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.