شرط داوری در قراردادهای املاک

تیم 2نبش
4 روز پیش
شرط داوری در قراردادهای املاک

اهمیت و نکات مهم شرط داوری در قراردادهای بنگاه های املاک

به موجب ماده 454 قانون آيين دادرسی مدنی، تمامی اشخاصی كه اهليت اقامه دعوی دارند مي توانند با رضايت يكديگر منازعه و اختلاف خود را (كه در دادگاه طرح شده يا نشده باشد و در صورت طرح در هر مرحله ای از رسيدگی باشد اعم از مرحله بدوی، تجديد نظر يا فرجامی) در ديوان عالی كشور به داوری يک يا چند نفر ارجاع دهند.

در شرط ضمن عقد دو يا چند نفر در ضمن معامله اي كه انجام می دهند، ملزم می شوند در صورت بروز اختلاف بين آنان به داوری مراجعه نمايند. بنابراين، داوری در زمانی مورد توافق قرار می گيرد كه نه تنها اختلاف و نزاعي در بين نيست بلكه ممكن است هيچ گاه هم رخ ندهد. به همين خاطر در اين صورت، بروز اختلاف احتمالی خود را به داور ارجاع می دهند يعنی حكم تعيين می كنند.
در قراردادهای تنطیمی بنگاه های املاک در برخی فرم های اتحادیه مانند قراردادهای مشارکت داوری پیش بینی شده است اما این مانع از آن نیست که متصدیان املاک داوری را در تمام قراردادها ی تنظیمی پیش بینی کنند.

مزایای داوری

1- در موارد اختلاف، داوری وقت بسیار کمتری از رسیدگی در دادگاه می گیرد داور می تواند یک اختلاف را در چند ساعت یا چند روز حل نماید اما رسیدگی قضایی در بهترین وضعیت چند ماه طول می کشد.
2- هزینه دادرسی در داوری وجود ندارد هرچند مطالبه هزینه داوری قانونی است.
3- امکان صلح و سازش در داوری بیشتر است و خصومت و دشمنی کمتری بوجود می آید.
4- رای داور به مانند رای دادگاه قابل اجرا است.

مزایای دیگری نیز وجود دارد اما نکته حایز اهمیت این است که داوری زمانی مفید و معتبر است که نکات قانونی در آن رعایت شده باشد به نکات ذیل توجه فرمایید :
1- با تعيين داور حق مراجعه به دادگاه سلب مي شود و پرونده اگر هم به دادگاه ارجاع شود رد می شود.
2- قرارداد داوري بايد در قرارداد به گونه اي روشن و مشخص درج شود.
3- موضوع نيز بايد به اندازه اي وضوح داشته باشد كه محدوده ماموريت داوران را مشخص نمايد و در حقيقت داوران بايد در محدوده ماموريت خود رسيدگي و اقدام به صدور راي شايسته نمايند چرا كه آن ها نمي توانند موضوعاتي را كه در محدوده ماموريت شان نيست مورد رسيدگي قرار دهند. البته در قرارداد می توان نوشت هر اختلافی به داوری ارجاع شود.
4- داور را بصورت شخص معلوم تعیین کنید والا در فرایند دادرسی تعیین داور گرفتار می شوید. داور می تواند متصدی بنگاه املاک یا هر شخص دیگری باشد اما پیشنهاد ما این است که اشخاصی بعنوان داور انتخاب شوند که اطلاعات قانونی داشته باشند. وکلای پایه یک دادگستری گزینه خوبی برای داوری هستند زیرا رای داور باید مستند به قانون باشد.
5- داوری قانونا رایگان نیست و متقاضی داوری باید هزینه آن را پرداخت نماید.


اگر تاکنون تجربه‌ای از فرآیند داوری دارید یا سوالاتی در این زمینه دارید، خوشحال می‌شویم نظر شما را زیر این پست بشنویم! تجربیات و نظرات شما می‌تواند به دیگران در درک بهتر این مفهوم کمک کند.

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
1 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.