بزرگترین درب شیشه ای جهان

علیرضا اسکندری
3 ماه پیش
بزرگترین درب شیشه ای جهان

پنجره‌های مینیمالیستی پتانسیل شیشه‌های ساختاری را برای ارائه درب‌های شیشه‌ای کشویی بزرگ با چارچوب درب بسیار نازک بررسی می‌کنند.

خواسته‌های معماری امروزی، که با هدف شفافیت و تداوم فضایی بین داخل و خارج دیکته می‌شود، همیشه برای اجرای بهتر (سیستم‌های کارآمدتر و پویا و اندازه‌های بزرگ‌تر) با شیشه‌های بزرگ اغلب بالاتر از ابعاد جامبو تلاش می‌کنند. ابعاد بزرگ شیشه پنجره چالش‌های فنی جدیدی را تحمیل می‌کند ، که نیاز به محاسبه دقیق قبلی دارد و هر عنصر را مجبور به مهندسی مجدد می‌کند و گاهی اوقات ماشین‌ آلات مناسب برای نصب آنها را ملزم می‌کند. این مقاله بر روی این چالش تمرکز دارد، با دقت روزافزون در ساخت و مونتاژ تا اطمینان حاصل شود که پانل‌های شیشه‌ای با سبکی کار می‌کنند و علیرغم اندازه و وزن آن‌ها ، تعمیر و نگهداری آسانی دارند.

با در نظر گرفتن یک پروژه مسکونی مستقر در بریتانیا در سال 2015 به عنوان یک مطالعه موردی ، این مقاله چالش‌ های مربوط به برنامه‌ریزی ، مهندسی ، تامین و مونتاژ شیشه‌های کشویی موتوردار 26 متر مربعی با ارتفاع 8 متر، وزن هر کدام 3 تن را نشان می‌دهد. علیرغم ویژگی استثنایی این موقعیت‌های محدود، مشکلات ناشی از کار با عناصر عظیم برای افزایش آگاهی در مورد جنبه‌هایی که در مقیاس کوچک‌ تر یا راه‌ حل‌ های استاندارد چندان مشهود نیستند و در نهایت منجر به بهبود محصولات می‌شوند. در واقع، این راه حل سفارشی، نمونه اولیه سری جدید درهای کشویی را تشکیل داد که اندازه های شیشه بزرگ را با الزامات عملکرد حرارتی سخت ترکیب می کند، که مطابق با استانداردهای Minergie-P و Passivhaus طراحی شده است.

1. معرفی درب های شیشه ای بزرگ جهان

به اصطلاح "پنجره های مینیمالیستی" در دو دهه گذشته با بهره گیری از پتانسیل شیشه ها ، ساختاری برای ارائه درب ها و پنجره های شیشه ای کشویی بزرگ با قاب های بسیار نازک، موفقیت قابل توجهی کسب کرده اند. تصمیم به استفاده از شیشه سکوریت (محاسبه استحکام مکانیکی آن برای ایفای نقش جزء اصلی) و کاهش پروفیل‌های آلومینیومی در اجزای تکمیل کننده ، امکان بزرگ‌ تر شدن سطوح شیشه‌ ای را مطابق با خواسته‌ های معماری جدید دیکته‌ کرده و با هدف شفافیت و فضایی بزرگ فراهم می کند. تداوم بین داخل و خارج در طول سال‌های گذشته ، عملکرد محرک قابل توجهی در این زمینه بوده است ، که به طور مداوم برای سیستم‌های با راندمان بالاتر و پویاتر فشار می‌آورد. اما همچنین دارای اندازه ایی بزرگ است و با شیشه‌های بسیار بزرگ برای درب‌ها و پنجره‌های تمام ارتفاع که مورد نیاز معماران برای بسیاری از پروژه‌های مسکونی است. اغلب این کار را با شیشه های بزرگتر از اندازه جامبو انجام می دهند. ابعاد شیشه‌ های بزرگ چالش‌های فنی جدیدی را تحمیل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که پانل‌ها می‌توانند با سبکی کار کنند (راحتی حرکت) و علیرغم اندازه و وزن آنها، تعمیر و نگهداری آسانی داشته باشند. نصب آنها مستلزم محاسبه دقیق قبلی و گاهی اوقات ساخت ماشین آلات مناسب است. مطالعه موردی این مقاله، یک پروژه مسکونی مستقر در بریتانیا، امکان تمرکز بر روی این جهش کیفی، با افزایش دقت در ساخت و مونتاژ و چالش‌های مربوط به طراحی شیشه‌های کشویی دو جداره موتوری 26 متر مربعی به ارتفاع 8 متر، هر کدام به وزن 3 را می‌دهد.

با تجزیه و تحلیل مراحل آماده‌سازی، تامین و نصب این پروژه، مقاله بر این واقعیت تأکید می‌کند که بزرگ‌تر شدن قابل‌توجه در اندازه، مستلزم یک فرآیند مهندسی مجدد کامل است که به محصولی متفاوت با اجزای کاملاً تغییر یافته ختم می‌شود. با این حال، علیرغم ویژگی استثنایی آنها، این کارهای آزمایشی برای آزمایش محدودیت های مواد و معرفی یک تغییر مقیاس اساسی هستند، چشم اندازی قانع کننده که گاهی اوقات پیشرفت های احتمالی را نشان می دهد که در پروژه های استاندارد یا کوچکتر مشهود نیست. این توانایی شاید جنبه مرتبط‌تر آنها باشد، روشی که این پروژه‌ها به بهبود محصول و ایجاد فرصت‌های جدید و استفاده‌های آینده کمک می‌کنند. در واقع، این راه حل سفارشی به نمونه اولیه سری جدید پانوراما تبدیل شد که ابعاد بزرگ را با عملکرد ترکیب می کند، که به طور خاص برای پاسخگویی به الزامات حرارتی سخت طراحی شده و استانداردهای Minergie-P را برآورده می کند.

2. درب و پنجره های کشویی فوق العاده بزرگ

شرکت پانوراما در طول سال‌ها در حال توسعه ابعاد بسیار بزرگ شیشه در درب‌ها و پنجره‌های کشویی آلومینیومی بوده است. شیشه های جامبو با ارتفاع شش متر تا سطح 19 متر مربع، در چندین پروژه در هند مورد استفاده قرار گرفت، به عنوان مثال درب های تک جداره یک خانه در ساحل جوهو (بمبئی)، عظیم ترین پنجره های کشویی که تا به حال در جهان ساخته شده است می باشد. یک سال بعد، همچنین در هند، یک شیشه دوجداره با ارتفاع 7.2 متر در خانه دیگری در مرکز بمبئی نصب شد .

IGU های مورد استفاده در این پروژه ها یک سری با پروفیل های 38 میلی متری ضخامت دارند. با این حال، انطباق با ابعاد بزرگتر شیشه دوجداره یا شیشه سه جداره، نیاز به پروفیل های ضخیم تری دارد، زیرا ضخامت 38 میلی متر شیشه به سطح حداکثر 7 متر مربع با واحدهای شیشه سه گانه محدود می شود. بنابراین، سری 38 میلی‌متری در سال 2012 به 54 میلی‌متر تطبیق داده شد، عمدتاً با معرفی عناصر پلی آمید در پروفایل‌های آن  پروژه‌هایی با ابعاد شیشه‌ای بزرگ‌تر از آن زمان از این سری استفاده کرده‌اند و به اندازه‌های 3 در 5.50 متر شیشه‌های سه جداره، همانطور که در یک ویلا در سوئیس نصب شده‌اند.

با این حال، پروژه ای در سال 2015 برای یک عمارت دوستدار محیط زیست طراحی شده توسط معماران پرینگل ریچاردز شرات در ساری هیلز، در جنوب غربی لندن، به طور خاص در پارکی در منطقه ایی زیبا ، این محدودیت را به چالش کشید و نشان داد که یک عمارت فوق العاده است.

 

معرفی یک پروژه درب شیشه ای بزرگ در بلژیک

تیم طراحی Pieter Peerlings و Silvia Mertens از شرکت Sculp در بازسازی اخیر خود در ساختمان مسکونی Antwerp در بلژیک دست به اقدام عجیبی زده است. در پی تخریب نمای پشتی ساختمان، هدف از نمای جایگزین، داشتن حداکثر دید و نمایی شفاف بود. برای نیل به این هدف، طراحان با کمک شرکت تخصصی Jansen VISS در زمینه سیستم های درب و پنجره اقدام به طراحی این درب نمودند. این درب شیشه ای دارای ابعاد 3 متر عرض و 6 متر ارتفاع می باشد و وزنی در حدود 2000 کیلوگرم با یراق آلات استاندارد Jansen VISS دارد اما با طراحی بی نظیر جزئیات تنها با نیروی یک انگشت می توان این درب را باز و بسته کرد. این بازشو عظیم با تحمل بار حدود 1200 کیلوگرم شیشه، نور سه طبقه از بنا را در حداکثر حالت تامین می کند. مالکین این بنا یک زوج جوان هستند که از شرکت Sculp IT جهت پروژه خود کمک گرفتند. طبقات بالایی (نشیمن)، هیچ ارتباط بصری با محیط بیرون نداشتند و نیز از آرزو های این خانواده داشتن آشپزخانه ای در ارتباط با فضای بیرونی بود. در این بازسازی عناصر اصیل بنا از جمله سنگ های طبیعی، پوشش های چوبی قدیم، پارکت کف و . . .  حفظ شده است. تیم طراحی می گوید: کار به ظاهر ساده می باشد اما برای نیل به هدف محاسبات بسیار پیچیده ای را انجام دادیم. این تیم طراحی همچنین برای این پروژه برنده جایزه “Jury Award” بازسازی نما در Belgium’s Batifaçade در سال 2015 شد.

در ادامه تصاویری از این پروژه زیبا را برای شما قرا داده ایم که می توانید به شماهده آن بپردازید :





 

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
من علیرضا اسکندری دانش آموخته رشته مهندسی برق هستم ولی حدود 10 ساله که در زمینه IT فعالیت میکنم، از طراحی سایت و قالب گرفته تا مدیریت سایت رو انجام میدم ، سالهای زیادیه که دارم مطلب های تخصصی در حوزه فیلم و فروشگاه های مجازی و گردشگری می نویسم و تو مدتی که با 2نبش آشنا شدم مطالب حوزه ملک رو دنبال میکنم و با کمک تیم محتوا 2نبش در سایت انتشار میدیم.
1 نظر در مورد این مطلب ثبت شده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.