مراحل و هزینه تبدیل سند وکالتی به قطعی

تیم 2نبش
2 هفته پیش
مراحل و هزینه تبدیل سند وکالتی به قطعی در سال 1403

سند وکالتی یکی از انواع اسناد ملکی به شمار می‌رود و تبدیل سند وکالتی به قطعی برای افرادی که قصد معامله با سند وکالتی دارند جزو مهم ترین چالش‌ها محسوب می‌شود، در برخی معاملات به دلایل مختلفی امکان انتقال قطعی سند وجود ندارد و طرفین توافق می‌کنند که معامله با سند وکالتی انجام شود.

در برخی مواقع ممکن است معامله با قولنامه و یا مبایعه‌نامه انجام شود، در این نوع معامله ممکن است یک ملک بین چندین مالک دست به دست گردد. اگر از مراحل و مفاد قانونی تبدیل وکالت به سند مطلع نیستید، بهتر است تا پایان با ما همراه باشید تا هر آنچه در مورد سند قطعی و وکالتی باید بدانید را باهم بررسی کنیم.

مراحل تبدیل سند وکالتی به قطعی

برای تبدیل سند وکالتی به تک برگ بایستی مراحل مختلفی را طی کنید، همچنین مراحل و اقدامات انجام‌شده باید با مبایعه‌نامه و یا قرارداد فروش مطابقت داشته باشد. توجه داشته باشید گاهی اقدامات لازم برای تبدیل سند وکالتی به قطعی با توجه به ویژگی جغرافیایی و سابقه ثبتی ممکن است متفاوت باشد، مراحل تبدیل وکالت به سند به شکل زیر خواهد بود.

  1. قدم اول : مراجعه به دفتر اسناد رسمی 
    دارنده سند وکالتی با در دست داشتن برگه وکالت می‌تواند بدون حضور مالک به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و برای تبدیل سند وکالتی به تک برگ درخواست خود را ثبت و مدارک لازم را به دفترخانه تحویل دهد.
  2. قدم دوم : استعلام سند 
    برای تبدیل سند وکالتی به تک برگ بایستی سوابق و استعلام های سند مشخص شود، برای این کار می‌توانید به بانک، اداره برق، شهرداری، مالیات و سایر سازمان‌هایی که به ملک مربوط هستند مراجعه کنید تا در صورت بدهی و یا رهن بودن سند از سوابق مطلع شوید و از مالک بخواهید تا بدهی‌ها را تسویه کند.
  3. قدم سوم : ارسال مدارک و مراجعه به اداره ثبت 
    بعد از گذراندن این مراحل، دفتر اسناد رسمی مدارک و گواهی‌ها را استعلام می‌گیرد و در صورتی که مورد تایید باشد آن‌ها را به اداره ثبت اسناد ارسال خواهد کرد. حال برای پر کردن فرم تبدیل سند وکالتی به قطعی بایستی به اداره ثبت مراجعه کرد، توجه داشته باشید تمام اطلاعات وارد شده در سند تک برگ درج خواهد شد، در نتیجه باید فرم تبدیل وکالت به سند قطعی را با دقت پر کنید.
  4. قدم آخر : تحویل مدارک 
    بعد از پر کردن فرم و تحویل مدارک، هزینه‌های مربوط بایستی پرداخت شود تا سند تک برگ پس از مدت زمان مشخص پست شود. 

 

مدارک لازم جهت تبدیل سند وکالتی به قطعی

  • شناسنامه
  • کارت ملی
  • سند مالکیت
  • دریافت جواز پایان کار ساختمان از شهرداری
  • مفاصا حساب دارایی
  • مفاصا حساب شهرداری
  • گرفتن اعتبار وکالت‌نامه از دفتر اسناد رسمی
  • استعلام ثبت

 

هزینه تبدیل سند وکالتی به قطعی چقدر است؟

هزینه وکالت فروش و انتقال از شخصی به شخص دیگر با توجه به نوع وکالت متفاوت بوده و برای اینکه از هزینه تبدیل سند وکالتی به قطعی مطلع شوید بایستی به دفتر اسناد رسمی مراجعه فرمایید؛ اما در صورتی که قصد دارید مورد معامله را به صورت وکالتی به شخص دیگری انتقال دهید بایستی مبلغ 150 هزار تومان بابت حق التحریر به دفتر اسناد رسمی پرداخت کنید.

تا اینجا با نحوه تبدیل سند وکالتی به تک برگ آشنا شدیم، حال در ادامه قصد داریم انواع سند وکالتی ملک و زمین را با هم بررسی کنیم و ببینیم آیا با وکالت فروش می‌توان سند قطعی زد؟ بهتر است بدانید زمانی که وکالت فروش صادر می‌شود، شخص خریدار با وکالتی که در دست دارد می‌تواند با مراجعه به دفتر اسناد رسمی و گذراندن مراحل تبدیل سند وکالتی به قطعی به راحتی با وکالت فروش سند قطعی بزند.

سند وکالتی ملک چیست؟

در برخی از معامله‌ها ممکن است سند ملک آماده نباشد و یا توافقی بین طرفین ایجاد شود که ملک به صورت وکالتی به خریدار واگذار گردد تا خریدار بتواند با در دست داشتن وکالت موانع پیش رو مانند بدهی‌های بانکی، مالیات و غیره را حذف کند.

معمولا خریدار ملک وکالتی مبلغ کمتری نسبت به ملک سند قطعی به مالک پرداخت می‌کند تا خودش مراحل تبدیل سند وکالتی به قطعی را طی کند، توجه داشته باشید که گاهی اوقات پشت گوش انداختن تبدیل وکالت به سند ممکن است عواقبی برای خریدار در پی داشته باشد.

سند وکالتی زمین چیست؟

سند وکالتی زمین نیز شرایطی شبیه به سند وکالتی ملک دارد، در زمان معامله زمین بایستی به نوع کاربری آن توجه داشته باشید و در مبایعه‌نامه با توجه به نوع کاربری زمین آن را معامله کنید. همچنین بهتر است هرچه زودتر نسبت به تبدیل سند وکالتی به قطعی اقدامات لازم را انجام دهید.

در برخی از معاملات زمین و ملک که بر پایه اعتماد، خویشاوندی و ... معامله بدون مبایعه‌نامه بسته می‌شود و خریدار پس از مدتی برای سند قطعی اقدام می‌کند، ممکن است با مشکلاتی مواجه شود. برای مثال اگر زمینی را به صورت وکالتی خریده‌اید و پس از مدتی همسر فروشنده درخواست طلاق کند و به عنوان مهریه بخواهد زمین را صاحب شود، شما هیچ ادعایی برای صاحب بودن زمین نخواهید داشت، زیرا نه سندی به نام شما است و نه مبایعه‌نامه دارید.

سند زدن با وکالت بلاعزل یعنی چه؟

وکالت به معنی دادن حق نمایندگی بوده و شخصی که امور گوناگونی به او واگذار می‌شود را وکیل و شخصی که واگذار کننده امور است را موکل میگویند. وکالت بلاعزل نوعی از وکالت است که در آن موکل نمی‌تواند به‌تنهایی وکالت را فسخ کند، همان‌طور که از نام این نوع وکالت پیدا است این وکالت بلاعزل بوده و فسخ شدن آن به توافق طرفین بستگی دارد.

توجه داشته باشید که وکالت بلاعزل تنها در تبدیل سند وکالتی به قطعی و یا فروش خودرو به کار نمی‌رود، بلکه در مواردی چون طلاق، حق حضانت فرزندان و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توضیح داده شده به این نتیجه می‌رسیم که اگر فروشنده ملک هستید بایستی تمام جوانب معامله را در نظر بگیرید، سپس نسبت به وکالت بلاعزل اقدام فرمایید.

سند غیرمنقول چیست؟

سند منقول سندی است که بایستی توسط مامورین قانون و یا دفتر اسناد رسمی به صلاحیت برسد سپس پس از گذراندن مراحل بتوان برای تبدیل غیر منقول به تک برگ اقدامات لازم را انجام داد. برای ثبت سند غیر منقول در ابتدا بایستی حدود بخشی که در ثبت در نظر گرفته شده در آگهی ثبت و پیش روی عموم قرار بگیرد.

سپس آگهی مقدماتی در 3 نوبت 30 روزه منتشر می‌شود تا بتوان برای ملک شماره پلاک معین کرد، سپس آگهی نوبتی منتشر خواهد شد که در آن مشخصات شخصی که اظهارنامه تقاضای ثبت داده درج می‌شود تا اگر شخص دیگری نسبت به آن ملک ادعایی دارد بتواند ادعای خود را مطرح کند.

در صورتی که برای تبدیل سند وکالتی به قطعی در مورد زمین و ملک غیر منقول به مشاوره و راهنمایی نیاز دارید می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

آیا ملک وکالتی دردسرساز است؟

همان طور که گفته شد معاملات وکالتی به اندازه معاملات سندی قابل اعتماد نیست، حتی در مواردی که مبایعه‌نامه در کار باشد ممکن است مشکلاتی برای تبدیل سند وکالتی به تک برگ به وجود بیاید؛ اما در صورتی که به هر دلیلی قصد خرید ملک و زمین وکالتی دارید بایستی حتما مبایعه‌نامه تنظیم کنید.

همچنین از آزاد بودن سند مورد معامله اطمینان حاصل کنید و توجه داشته باشید که سند ملک در رهن بانک یا دادگاه نباشد. بعد از اینکه تمام جوانب را در نظر گرفتید، سعی کنید در اولین فرصت برای تبدیل سند وکالتی به قطعی اقدامات لازم را انجام دهید.

 

اموال وکالتی و چند نکته مهم که باید بدانید!

اگر اموالی مثل ملک و زمین به فروش رود و سند آن وکالتی باشد، خریدار بایستی در اولین فرصت نسبت به تبدیل سند وکالتی به قطعی اقدام نماید، زیرا سند وکالتی اعتبار قانونی ندارد و برای ثابت کردن مالکیت باید سند تک برگ وجود داشته باشد‌. در صورتی که معامله با سند تک برگ صورت نگیرد، ممکن است مشکلات فراوانی بر سر راه خریدار به وجود بیاید. مشکلی که امروزه به وفور در دادگاه‌ها وجود دارد این است که یک ملک به طور همزمان به چندین نفر فروخته شده و خریداران آن همه مالباخته هستند.

همچنین توجه داشته باشید که هزینه‌های تبدیل سند وکالتی به قطعی، بر عهده فروشنده بوده و او موظف است تمام هزینه را پرداخت کند، اما در برخی مواقع توافقی بین طرفین شکل می‌گیرد که فروشنده و خریدار هزینه را نصف نصف پرداخت می‌کنند. به دلیل اهمیت بالای سند قطعی در ملک خریداری شده و یا تبدیل وکالت به تک برگ بهتر است برای جلوگیری از هرگونه مشکل در رابطه با خرید ملک و زمین وکالتی با متخصصان و کارشناسانی که در این زمینه دانش و تخصص کافی دارند مشورت گرفت‌.

نکات مهم مقاله در یک نگاه:

  • مبایعه‌نامه حتما به نام خود خریدار تنظیم شود.
  • خریدار از توقیف یا در رهن بانک نبودن سند اطمینان حاصل کند.
  • دریافت سند توسط خریدار بعد از پرداخت مبلغ.
  • اطمینان از عدم بدهی مالیاتی ملک توسط خریدار.
  • در صورت که سند در رهن است، خریدار بعد از فک رهن سریعا برای انتقال سند اقدام کند.
  • در وکالتنامه حق فروش از دیگران سلب شده باشد.

 

نتیجه گیری:

ما در این مطلب نکات مهمی درباره تبدیل سند وکالتی به قطعی بیان کردیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد. توجه داشته باشید اسناد وکالتی بعد از مرگ موکل اعتبار قانونی ندارد و خریدار با مشکل مواجه خواهد شد، در نتیجه توصیه می‌کنیم دقت بیشتری نسبت به معاملات وکالتی داشته باشید.

 

این مطلب رو به اشتراک بگذارید:
ما در تیم تولید محتوا 2نبش با جمع آوری جدیدترین اخبار و آموزش های مرتبط در حوزه املاک و مسکن، همواره در تلاشیم تا در جهت افزایش آگاهی و سطح دانش افراد در این حوزه یک جامعه آموزشی کامل محیا کنیم.
اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر میده
2nabsh logo
راهی سریع و مطمئن برای خانه‌دار شدن

در ۲نبش بین صدها هزار آگهی ثبت‌شده جست‌وجو کنید، به سرعت ملک مورد نظرتون رو پیدا کنید و برای انجام معامله‌ای مطمئن، با مشاورین املاک معتمد و متخصص شهرتون در ارتباط باشید.